sábado, 7 de febrero de 2009

MARIA SOLIÑA

Desta muller, que aparece reflectida na literatura poética e tamén musicada en numerosas ocasións, temos poucos datos persoais para reconstruír a súa vida. A fonte máis fidedigna é o "Memorial al Rei" (enviado en 1617 por Jerónimo Núñez, procurador de Cangas). Tanto nos arquivos notariais como no arquivo da Inquisición non se atopan documentos que permitan ter datos con respecto ao xuízo inquisitorial que a condenou nin das súas riquezas e propiedades, que se estenderían polas freguesías de Aldán e Moaña. Os datos históricos sinalan que entre os anos 1599 e 1639 os corsarios, que reciben este nome por teren licencia real, e os piratas, que normalmente traballan pola súa conta pero que poden repartir beneficios coa coroa, tanto de orixe holandesa coma francesa, atacan, asaltan, rouban as costas de Vigo e a península do Morrazo. No ano 1617 Vigo foi atacada por naves turcas berberiscas; a península do Morrazo sufrirá tamén estes ataques. As mulleres, igual que ocorrera na Coruña con María Pita, defenden as costas dos ataques piratas e moitas veces son violadas e torturadas, ademais de roubadas, nestes ataques. Posteriormente a estes feitos varias das mulleres que organizaron a resistencia nas costas do Morrazo foron acusadas de bruxería ante o Tribunal da Inquisición. Unha delas sería María Soliño, apelido seguramente moito máis real que Soliña, derivación daquel. A Inquisición confiscaba, previamente aos xuízos, os bens das persoas procesadas e partía sempre da base da culpabilidade, tendo que ser a acusada a que demostrase a súa inocencia. Ademais, a denuncia ante a Inquisición podía ser anónima. María Soliña, xunto con outras compañeiras, foi encarcerada, torturada; os seus bens foron confiscados polo Santo Oficio e ela condenada por bruxería. Malia que é certo que non foi queimada viva, como moitas outras mulleres desa época, a loucura, a fame e a miseria foron as que remataron coa súa vida; pasou a converterse no símbolo do sufrimento do pobo, e moi especialmente das mulleres, perante o poder e o despotismo
.
Autor/a da biobibliografía: Encarna Otero Cepeda

Cangas era por el entonces un importante pueblo pescador, en pleno auge económico, con importantes ganancias económicas provenientes de la pesca y la salazón de pescado. En el 1617 un ataque de los turcos en Cangas arrasó el pueblo y lo sumió en una importante época de depresión económica en la que los Nobles temen perder las riquezas por culpa de la imposibilidad de sus vasallos por pagarle las rentas que exigían. En dicha invasión mueren treinta y tres personas, son capturadas cerca de ochenta y dejan quemadas casi doscientas casas y los aparatos de pesca y las barcas son destrozados. Como muestra de la pobreza provocada por la invasión, un noble del lugar le envió una carta el rey para que liberara al pueblo cangués de pagar los impuestos durante un tiempo y así permitir la rápida recuperación de la zona.

Como mecanismo de defensa, los dueños de las tierras forjan un plan, de acuerdo con la Inquisición para no perder el poderío económico que tenían desde hacía décadas. Ese plan era utilizar la Inquisición para denunciar a las brujas, generalmente mujeres con posesiones importantes, aunque también se juzgaban pobres para no levantar sospechas. La Inquisición y el noble denunciante repartían las ganancias obtenidas
María Soliña y sus posesiones
Casada con uno de los hombres más importantes del pueblo, pasó a poseer sus bienes cuándo Pedro Barba murió en el ataque turco. Tenía una casa de dos plantas de piedra, varias fincas en posesión,una dorna -pequeño barco de pesca- y, lo más importante, derechos de presentación en la Colexiata de Cangas y en la Iglesia de San Cibrán, Aldán.

Causas de la acusación de María Soliña
A parte de tener una gran fortuna, por lo visto se volvió loca tras la muerte de su marido y sus hijos en la invasión de 1617. Iba cada noche a playa, escuchaba las olas y paseaba por la arena, recordando a los familiares muertos; esta fue causa de sobra para sospechar de ella e iniciar el proceso.

Implicación de María Soliña en la "Caza de Brujas"
Siendo como era una de las mujeres más ricas del pueblo, enseguida llamó la atención de los nobles. Nueve mujeres en total, entre ellas Soliña, fueron juzgadas y condenadas por diferentes acusaciones relacionadas con la brujería. Con los datos necesarios encontrados, y los que no, inventados, fue llevada a las cárceles secretos del Santo Oficio.

Proceso Penal de María Soliña
María Soliña fue capturada y torturada hasta que confesó ser bruja desde hacía dos décadas. Requisaron sus bienes y derechos de presentación (que era el principal objetivo del Santo Oficio)y la condenaron a llevar el hábito de penitente por seis meses, pero no se sabe si murió antes o después del castigo, pues no hay acta de defunción. Por otra parte es presumible su muerte poco tiempo después de la tortura ya que, con setenta años, los daños físicos y psíquicos producidos en ella no podían dejar de notarse.
Por culpa de sus posesiones y la avaricia de los nobles María Soliña murió pobre y sola. Pero siempre se mantuvo en la memoria colectiva, aunque su imagen se haya deformado como bruja y loca.

">

No hay comentarios:

Publicar un comentario